Veel gestelde vragen

  • Is een vignet nodig op de route?
  • Regels op de route.
  • Waarom het advies om niet te rijden na zeer natte perioden?
  • Hoe meld ik obstakels of onregelmatigheden op de tracks?
  • Waar kan ik het beste parkeren?
  • Waarom zijn er bijdragen van gebruikers voor het onderhoud nodig?
  • Welke mogelijkheden voor fietsverhuur zijn er?
  • Hoe passeer je een paard met ruiter?
  • Hoe zijn de routes van MTB Tracks Oosterhout ontstaan?.

Is een vignet nodig op de route?
In tegenstelling tot in bijvoorbeeld de Nationale Parken kan niet gewerkt worden met een verplichte vergunning. Simpelweg omdat handhaving niet mogelijk is, vanwege de meerdere grondeigenaren; Defensie, Staats Bosbeheer, Natuurmonumenten, Brabantwater en een particuliere grondeigenaar.
Wél werken we met een vignet die de donerende gebruikers herkenbaar maken die met veel plezier en passie gebruik maken van de perfect onderhouden MTB Tracks Oosterhout. Wij noemen hen de Vrienden van de MTB Tracks Oosterhout!

Regels op de route.
• draag een helm
• volg de rijrichting en wijk niet van de route af
• geef andere recreanten de ruimte
• toegang van zonsopkomst tot zonsondergang
• bescherm de natuur en neem afval mee
• meld obstakels en onregelmatigheden via de contact pagina
• niet rijden bij zeer nat weer/smeltende sneeuw
• houd onze Facebook pagina MTB tracks Oosterhout in de gaten voor actuele informatie

Waarom het advies om niet te rijden na zeer natte perioden/tijdens zware regenval?
Bij grote hoeveelheden water staan er plassen en komt de toplaag “los”. Wanneer er dan op de route gereden wordt verspreidt de goede toplaag zich waardoor spoorvorming ontstaat en kuilen met gevolg onveilige situaties. Om dit te herstellen kost veel inspanning. Door op deze momenten de tracks te mijden wordt de baan gespaard, kan het water wegzakken en track uitharden. We noemen dit #trailrespect.

Hoe meld ik obstakels of onregelmatigheden op de tracks?
Via het contactformulier op www.mtbtracksoosterhout.nl kun je obstakels en onregelmatigheden melden. Volg je ons op facebook? Dan kun je ook de messenger functie gebruiken. We reageren gemiddeld binnen 24 uur.

Waar kan ik het beste parkeren?
Vooral op de zondag kan het druk zijn op de routes. Bij elke route zijn er een aantal parkeermogelijkheden. Klik deze link.

Waarom zijn er bijdragen van gebruikers voor het onderhoud nodig?
De stichting MTB Tracks Oosterhout krijgt geen bijdrage van de overheid of instanties voor het onderhoud.
Echter is er wel geld nodig welke te verdelen zijn in “ direct zichtbare kosten” en “niet direct zichtbare kosten”.
Direct zichtbare kosten: zijn de kosten voor het dagelijks onderhoud aan de totaal +/ 35 km route. Werkzaamheden bestaan bijvoorbeeld uit bladblazen, gaten boren ten behoeve waterafvoer, zand aanvullen, herstel van heuvels, matten (terug)aanbrengen, takken en bomen snoeien/zagen, bewegwijzering palen aanbrengen/vervangen et. Geld is er dan ook nodig voor aankoop van zand, matten, materieel zoals bladblazers/kettingzagen, voertuigen voor vervoer vrijwilligers/materiaal/materieel, huur graafmachines, paaltjes, bewegwijzering etc.
Niet direct zichtbare kosten: Om geld bij elkaar te krijgen dienen we aan promotie te doen en dan is er ook nog de administratieve kant. bv fiets stickers, website, flyers ten behoeve van promotie, bebording, CRM systeem voor bijhouden donateurs/sponsoren, boekhoudsysteem etc.
De werkzaamheden worden uitgevoerd door vrijwilligers.

Welke mogelijkheden voor fietsverhuur zijn er?
Nabij de routes zijn er bij de volgende partnerbedrijven mountainbikes te huur: Camping en eetcafé De Kleine Abtshoeve, Natuurcamping De Duiventoren en Recreatiepark ’t Haasje.

Hoe passeer je een paard met ruiter?
Een paard is een vluchtdier. Omdat de ogen aan weerszijden van het hoofd zitten, heeft het een zichtveld van bijna 360 graden. Als het dier achter zich een geruisloze massa in hoog tempo ziet naderen, kan het zich bedreigd voelen. Dus passeer een paard niet geruisloos of door te bellen, maar groet de ruiter verbaal om het paard niet te laten schrikken.

Hoe zijn de routes van MTB Tracks Oosterhout ontstaan?
In 1994 is Rob Huis op verzoek van Staatsbosbeheer en wielerverenigingen uit de regio begonnen met de aanleg van een MTB-route. Er moest een spannende route komen die de mountainbikers zou boeien en om verdere wildgroei te vermijden.
Er is toen een begin gemaakt met het eerste stukje baan van ongeveer 6 km in lengte in de bossen van Dorst. Een van de eerste lusjes was het technische stukje vlak bij de A27, met al die korte bochtjes. Het berijdbaar maken ervan was nog een hele klus. Er werd in het begin met de hand uitgegraven. Aangezien Staatbosbeheer dit niet kon financieren, sprokkelde Rob geld bij elkaar door te zoeken naar sponsoren en gebruikers welke een bijdrage wilde doen.
In 2011 is de Stichting Wielerpromotie Oosterhout opgezet omdat de Gemeente Oosterhout bereid was een subsidie te verstrekken voor de aanleg van een route op Cadettenkamp en Vrachelen. De gemeente stelde wel als voorwaarde dat voor het toekomstig onderhoud/beheer, geld moest worden opgehaald bij gebruikers/sponsoren. Daarnaast dat de subsidie in delen beschikbaar zou worden gesteld op basis van financiële verantwoording. In 2018 is het laatste deel subsidie ontvangen.
Omdat er voorzien moet worden in eigen financiën en daarvoor promotie noodzakelijk is, is er in een marketing/promotie plan in 2016/2017 opgesteld met de slogan “Op Eigen Banden staan”. Toen is ook de naam MTB Tracks Oosterhout ontstaan.
In 2018 is er een ander bestuur gekomen welke een verdere professionalisering heeft ingezet. Dit heeft ertoe geleidt dat eind 2018 begin 2019 de naam van de stichting is gewijzigd in MTB Tracks Oosterhout met daarbij een nieuwe koers.
Met de gemarkeerde MTB-routes heeft Oosterhout een regionale sportieve trekpleister die continu zeer hoog scoort in de landelijke MTB tracks ranking en dat onderdeel uitmaakt van het DNA van Oosterhout. Door het efficiënte en uitdagend ontwerp van Rob Huijs te samen met het dagelijks beheer en onderhoud door vrijwilligers wordt ervoor gezorgd dat in een verhoudingsgewijs klein gebied fietsen, wandelen en paardrijden goed samengaan.