Route Vrachelen

Lengte: 10.7 kilometer
Hoogtemeters: 51m
Moeilijkheidsgraad: rood
Combineren: Deze route is verbonden met de MTB route Dorst via route Cadettenkamp

De route Vrachelen is de jongste telg van het mountainbikeroute netwerk van MTB Tracks Oosterhout en kenmerkt zich door zijn diversiteit. Op sommige stukken herken je wellicht invloeden vanuit het parcours Dorst en op andere stukken vanuit de route Cadettenkamp. Inclusief de verbinding vanuit het Cadettenkamp brengt de route een goede 13 kilometer op de teller. Het grootste deel van de route betreft een single track met enkele bredere paden en een klein gedeelde over asfalt. De route is een knipoog naar het bekende rondje Dorst en Cadettenkamp. Veel draaien en keren en met her en der korte klimmetjes en afdalingen maar soms ook stukken rechtdoor en minder uitdagend. Kortom een leuk afwisselend rondje. De route staat tevens in verbinding met de route Cadettenkamp die vervolgens weer gekoppeld is aan route Dorst. Tijdens de route kan de groene pijl gevolgd worden en zo rij je in circa 2,0 km, over asfalt, naar de route Cadettenkamp.

Markering: De route is gemarkeerd met houten paaltjes met in het rood het internationale MTB-teken (driehoek met daaronder 2 rondjes).

Startlocatie: · Vanaf een parkeerlocatie gelegen langs de Bergesebaan direct ter hoogte van de MTB route die aldaar de Bergsebaan kruist. Deze kruising ligt ongeveer 1 km ten zuiden van de kruising Pannenhuisstraat en de Bergsebaan. Het aantal parkeerplaatsen is daar beperkt maar ligt wel pal naast de route.

· Vanaf parkeerplaats van restaurant Het Houtse Meer, gelegen aan de Pannenhuisstraat 40 nabij de kruising met de Bergsebaan. Let op! Deze parkeerplaats is alleen beschikbaar gedurende de openingstijden van het restaurant. (openingstijden maandag/dinsdag van 10:00 t/m 17:00 uur, de overige dagen van 10:00 t/m 22;00 uur). Vanaf het parkeerterrein direct linksaf de Pannenhuisstraat op en na ca. 600m linksaf t.p.v. de MTB route die aldaar de Pannenhuisstraat kruist.

· Vanaf de Parkeerplaats van Restaurant Koeckers aan het Ruiterspoor 71 Den Hout, Volg vanaf hier de Bergsebaan tot aan de kruising van restaurant het Houtse Meer en sla linksaf de Pannenhuisstraat in. Hier staan verbindingsroute paaltjes met het MTB logo tot aan een beginpunt van Route Vrachelen.

· Vanaf de parkeerplaats aan de Veekestraat nabij de Brasserie Woods. Die parkeergelegenheid is te bereiken via kruising Lage Molenpolderweg met de Pannenhuisstraat. Aldaar naar de MTB route rijden via groene bewegwijzering via de Veekestraat naar de Pannenhuisstraat en linksaf slaan, de Pannenhuisstraat volgen en na ca. 800m. linksaf bij de kruising van de MTB route met de Pannenhuisstraat.

· Vanaf de Parkeerplaats nabij de rotonde ter hoogte van de kruising Bredaseweg met de Warandelaan. Aldaar de Oude Bredasebaan volgen in de richting van Teteringen tot de kruising met de Vrachelse Baan en daar rechtsaf slaan. Op de Vrachelse Baan de bewegwijzering bordjes van de koppelroute volgen naar een beginpunt van de Vrachelen route. Slaat men bij de Vrachelse baan linksaf, dan kan men dezelfde koppelroute in de andere richting volgen naar een beginpunt van de MTB route Cadettenkamp.

Omgeving: Route gaat over het natuurgebied de Vrachelse Heide ten zuidenwesten van Oosterhoutse bebouwde kom. Dit is een bebost, van oorsprong heide- en stuifzandgebied en ligt geheel binnen de gemeentegrens van Oosterhout. De terreinen worden beheerd door Brabant Water, het Rijksvastgoed Bedrijf en in de nabije toekomst een deel door Natuurmonumenten. Op het terreindeel van Defensie worden soms militaire oefeningen gehouden.